Contentstrategie Facebook
Contentstrategie Facebook 10 tips
Als je een eigen Facebook pagina hebt en al wat fans hebt verzameld begint pas het echte werk. Op welke wijze kun jij je Fans behouden en enthousiast maken?
Het is erg belangrijk om via Facebook interactie te krijgen en de fans te behouden.
Newsfeed Facebook
De newsfeed is het belangrijkste deel van Facebook. Iedere keer als een gebruiker Facebook gebruikt is het de newsfeed die gebruiker ziet. Op de newsfeed worden de belangrijkste updates weergegeven, waardoor een Facebook gebruiker ongeveer 85% van zijn Facebook tijd doorbrengt op de newsfeed. Dit is de plaats waar de interactie plaatsvindt.
Niet alle updates worden weergegeven op de newsfeed maar alleen de topverslagen. Wil jij in de newsfeed verschijnen dan moet een bericht als topverslag aangemerkt worden. Of een bericht als topverslag wordt aangemerkt wordt bepaald door de Edgerank.
Wat is Facebook EdgeRank?
Facebook Edgerank is ontwikkeld om een gebruiker niet te overspoelen met grote hoeveelheden berichten (content). Een Facebook gebruiker heeft gemiddeld 130 vrienden en is fan van enkele tientallen pagina’s. Bij één bericht per vriend of pagina ontvangt een gebruiker dus meer dan 150 berichten per dag, waardoor ook minder relevante informatie een Facebook gebruiker bereikt.
Om te voorkomen dat een Facebook gebruiker teveel berichten moet lezen is Facebook Edgerank ontwikkeld. Er zijn grofweg drie variabelen binnen Edgerank.
Affiniteit EdgeRank
De affiniteit wordt bepaald door de interactie die in het verleden heeft plaatsgevonden tussen de gebruikers. Als je in het verleden regelmatig hebt gereageerd op berichten van een vriend of pagina, ontvang je vaker nieuwsberichten van deze vriend.
Ook wordt meegewogen wanneer de laatste interactie heeft plaatsgevonden. De berichten van een gewone vriend moet je vaker zien dan een vakantievriend.
Gewicht EdgeRank
Niet alle edges hebben hetzelfde gewicht. Een foto of video heeft een grotere weging dan een tekstbericht. Automatisch geplaatste berichten hebben een aanzienlijk lager gewicht, zeker als deze door RSS-feed zijn geplaatst. Een reactie op een bericht telt zwaarder mee dan een like. Als een bericht vaker gedeeld en geliked wordt neemt het EdeRank gewicht toe!
Tijd EdgeRank
Hoe ouder een edge is des te lager de score zal worden. Dit voorkomt dat oudere berichten in het nieuwsoverzicht blijven staan. Een bericht blijft in veel gevallen maar enkele dagen staan. Bij het plaatsen van een bericht is het dus van belang om te bepalen wanneer je Facebookfans online zijn. Ongeveer 20% van de fans ziet een update voorbij komen. Wil je dit percentage verhogen dan moet je dus affiniteit (interactie met fans), gewicht creëren (foto of filmpje) en op het juiste tijdstip plaatsen.
Hoe vaak moet je een Facebook update plaatsen?
Bij het plaatsen van Facebook updates moet je 5 belangrijke richtlijnen aanhouden.
- Plaats niet te vaak een update. De fans en lezers raken op een gegeven moment verveeld van de overvloed aan updates van één bedrijf.
- Plaats de updates niet te snel achter elkaar. Na ongeveer drie uur worden er maar weinig reacties en likes op een bericht gegeven. Plaats geen updates korter dan 3 uur na elkaar.
- Plaats niet te weinig. Teveel tijd en te weinig interactie genereert te weinig weging in de EdgeRank. Plaats 2 berichten per week.
- Plaats wanneer de fans aanwezig zijn. Plaats niet alleen op de kantoortijden tussen 9 en 5. Sommige doelgroepen zijn juist ’s avonds en in het weekend goed bereikbaar.
- Plaats alleen interessante berichten.
Contentstrategie Facebook 10 tips
Het is nu al wat duidelijker hoe je een goede contentstrategie Facebook kunt toepassen. Er volgen niet 10 tips wat je wel of niet moet doen.
- Niet doen: Automatisch berichten op Facebook plaatsen.
Gebruik geen RSS-feed om berichten te plaatsen. Een automatisch geplaats bericht heeft een lager gewicht en dus een lager bereik. Gebruik een link naar je website of blog.
- Niet doen: Twitter en Facebook koppelen.
De verschillen tussen Twitter en Facebook zijn te groot. Niet alle Facebook fans hebben een Twitter account. Het is gebruikelijk om meerdere keren per dag een Twitter bericht te plaatsen. Bij Facebook is dit juist niet wenselijk.
- Niet doen: Alleen over je eigen bedrijf praten.
Zet niet alleen op Facebook dat je bedrijf zo fantastisch is. Plaats ook andere zaken zoals afbeeldingen en filmpjes die niet van je bedrijf zijn maar de fans wel aanspreken. Zorg voor een overlap met je eigen bedrijf.
- Wel doen: Vertel een verhaal.
Benoem niet alleen feiten maar vertel een verhaal (achter je bedrijf).
- Wel doen: Kort en bondig.
Een Facebook fan scant alleen maar het nieuwsberichten overzicht, waardoor teveel informatie tot doorscrollen leidt. Vertel je verhaal kort en bondig.
- Wel doen: Betrek je fans
Geef fans de mogelijkheid om beslissingen te nemen zoals de nieuwe omslagfoto of wijzigingen in het bedrijf.
- Wel doen: Houd polls
Om je Facebook fans enthousiast te maken kun je polls houden. Dit zorgt voor een interactie en veel views.
- Wel doen: gebruik foto’s en filmpjes.
Het gebruiken van foto’s en filmpjes wordt op Facebook zwaarder gewogen en dus vaker in het nieuwsoverzicht getoond. Daarnaast is een foto of filmpje duidelijker dan meer dan 1.000 worden. Het trekt de aandacht en zorgt voor succes.
- Wel doen: Geschiedenis van je bedrijf
Bedrijven die al langer bestaan kunnen de geschiedenis van het bedrijf tonen. Vier de verjaardag van het bedrijf.
- Wel doen: Wie zitten er achter het bedrijf.
Laat zien welke mensen er achter de schermen werken. Dit vinden de fans zeer interessant en wekt vertrouwen.
Waarschijnlijk heb je al veel ideeën gekregen om je bedrijf beter te positioneren met Facebook. De contentstrategie Facebook kan ook jouw bedrijf helpen beter te presteren en extra aandacht te generen. Succes met de contentstrategie Facebook!